Ontwikkelingen bij het halen van het veel gewilde rijbewijs

In Nederland zijn er in de afgelopen jaren verschillende ontwikkelingen geweest met betrekking tot het halen van het rijbewijs. Hieronder volgen enkele voorbeelden:

  1. Rijbewijs op latere leeftijd: Sinds 1 januari 2021 is het voor mensen van 75 jaar en ouder verplicht om zich medisch te laten keuren voordat ze hun rijbewijs kunnen verlengen. Dit is een maatregel om de verkeersveiligheid te verbeteren en het risico op ongevallen te verkleinen.
  2. Rijden met een automaat: Sinds 1 januari 2021 is het in Nederland mogelijk om een rijbewijs te halen voor het rijden met een automaat. Dit houdt in dat mensen die hun rijexamen afleggen in een auto met automatische versnelling, geen beperking krijgen op hun rijbewijs. Voorheen was het zo dat het rijbewijs dan alleen geldig was voor het rijden met een automaat.
  3. Praktijkexamen CBR: Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) heeft in 2020 aangekondigd dat het praktijkexamen vernieuwd wordt om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo worden er nieuwe situaties toegevoegd aan het examen en wordt er meer aandacht besteed aan zelfstandig rijden en milieubewust rijden.
  4. Flexibele rijopleiding: Het is in Nederland nu mogelijk om een flexibele rijopleiding te volgen. Dit houdt in dat mensen zelf kunnen bepalen hoe vaak en wanneer ze rijlessen volgen. Het aantal lessen dat nodig is, wordt bepaald door de voortgang van de leerling. Deze flexibele rijopleiding kan in sommige gevallen sneller en goedkoper zijn dan de traditionele rijopleiding.
  5. Rijlessen in elektrische auto’s: Steeds meer rijscholen bieden rijlessen aan in elektrische auto’s. Dit sluit aan bij de groeiende vraag naar duurzame oplossingen en kan bijdragen aan een grotere bewustwording van duurzaam rijden.

Verkeersveiligheid

Al deze ontwikkelingen hebben tot doel de verkeersveiligheid te verbeteren. In de voorgaande jaren was er sprake van een lichte verbetering van de verkeersveiligheid ten opzichte van het voorgaande jaar. Zo waren er minder verkeersdoden en -gewonden, maar er is nog steeds ruimte voor verdere verbetering. Er wordt dan ook continu gewerkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld door het nemen van bovengenoemde maatregele, en het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.

Veilig gedrag stimuleren

Veilig gedrag in het verkeer wordt gestimuleerd door middel van verschillende maatregelen, zoals:

  1. Verkeerseducatie: Er wordt veel aandacht besteed aan verkeerseducatie, vooral bij kinderen en jongeren. Scholen zijn verplicht om verkeerslessen te geven en er zijn verschillende lesprogramma’s en campagnes om veilig verkeersgedrag te promoten.
  2. Handhaving: De politie controleert regelmatig op verkeersovertredingen en beboet overtreders. Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat verkeersregels er niet voor niets zijn en dat overtredingen consequenties hebben.
  3. Infrastructuur: De infrastructuur wordt zo ingericht dat deze uitnodigt tot veilig verkeersgedrag. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan het verbeteren van fietspaden en oversteekplaatsen en er worden verkeersdrempels en -plateaus aangelegd om de snelheid te verminderen.
  4. Campagnes: Er worden regelmatig campagnes georganiseerd om aandacht te vragen voor bepaalde verkeersveiligheidsthema’s, zoals het gebruik van fietsverlichting, het dragen van een gordel en het niet gebruiken van de telefoon tijdens het rijden.

Al deze maatregelen dragen bij aan een veiliger verkeersklimaat.